Põhjasaare reis - osa 2
Makatote viadukt 06.01 kuupäeval (foto: Kees) |
Viadukti kõrval võsas kasvab looduslikult Eesti koduaedade suur lemmik- sõrmkübara lill. Neid on siin nii lillasid, valgeid kui säravkollaste õitega. |
Samas kohas proovisime rongist pilti saada ka 07.01 kuupäeval, kuid siis
libises üle silla üks ülilühike kaubarong. Ristisime ta hellitavalt
Jupatsiks, sest oma viimasel reisipäeval nägime teda oma teekonnal veel
mitu korda ning saime ta teistes kohtades nii pildile kui videole.
Rangitikei jõe kanjoni serval õnnestus minul täiesti kogemata saada rong pildile. South-Rangitikei viadukt valmis 1981. aastal ning on 315 meetrit pikk ja 78 m kõrge. |
2019.
aasta viimase päeva õhtuks olime jõudnud imelisse paika, vaated olid
lummavad, ilm soe ning põldudel sadu lambaid. Tundus, et olime jõudnud
justkui paradiisi. Eelmised kaks õhtut olime veetnud kämpinguplatsidel
(suhteliselt rahvarohked). Siin riigis tohib avalikul maal telkida ning
karavane parkida ainult selleks ettenähtud spetsiaalsetes
kämpingukohtades. Enamasti on need tasulised, kuid leidub ka tasuta
platse. Igal pool mujal telkimine võib tähendada 400-dollarilist
rahatrahvi ning korrakaitsja võib nõuda kasvõi keset ööd telk kokku
korjata. Eramaal viibimiseks tuleb saada maaomaniku nõusolek. Kell oli
juba kaheksa õhtul ning lähim tasuta laagriplats kümneid kilomeetreid
eemal. Samas, me olime juba kohas, kus järgmise päeva hommikul saaks
teha imelisi rongifotosid. Otsustasime riskida ning küsida lähimast
majast maaomaniku nõusolekut.
Lähenesime
valgele majale, millel oli suur ja ilus aed. Meile tuli vastu
keskealine sõbraliku olekuga mees, läbi akna paistis, et toas laua ümber
istus seltskond. Tutvustasime ennast ja kurtsime oma muret, peremees
oli lahke ning andis koheselt nõusoleku.
Me
olime jõudnud Coline ja Johni juurde, toredad, avalad ja rõõmsameelsed
inimesed, kelle ilusas kodus peatub alati mõni sõber või teeline (olgu
siinkohal öeldud, et oma reisil puutume me oma uute sõpradega veel
kokku).
Pererahvas
kutsus meid õhtusöögile, jõime koos seltskonnaga õlut, sõime kooki ning
rääkisime elust Uus-Meremaal ja Eestis. Külalislahkus, mis meid siin
ees ootas, lõi täiesti pahviks. Õnnekombel kohtusime inimestega, kes on
imelised võõrustajad ning harjunud võõraste inimestega suhtlema.
Veetsime
selle, vana-aasta viimase õhtu Johni ja Coline köögis koos Johni
kunstnikust õe ning Coline venna ja vennanaisega. Nii John kui mainitud
vend on suurtalunikud, Johnil on lambaid üle 2000 isendi.
John
ja Coline olid Eestist kuulnud (sest nad on ise Euroopas päris palju
reisinud ning viibinud pikalt Norras, Saksamaal ja Suur-Britannias),
kuid teiste jaoks tekitas meie päritolu suurt imestust. Keesi ametisse
suhtuti aupaklikult, üleüldse kogu rongide valdkond huvitas neid väga,
kuid kui nad said minu ameti teada, siis reaktsioon oli veidi ootamatu.
Talunikust vend hakkas torisema, et
mingi tähtis Briti tüüp tuli siia ja muutis kõik ära, nüüd peab iga asja jaoks
olema riskianalüüs ja ei tohi haamritki ilma juhendamiseta kätte võtta. Seoses mõne aasta eest karmistunud tööohutuse reeglitega, olen terve Uus-Meremaal viibimise vältel korduvalt seda pahameelt inimeste suust kuulnud. Vend jätkas, tööohutuse tõttu olevat farmerite elu võimatuks tehtud, sest ühtäkki on loomakasvatus keskkonnale ohtlik.
Kuulasin
tusase jutu ära ja noogutasin kaastundlikult kaasa, oma täpsustavate
kommentaaridega õli tulle valama ei hakanud, sest tegelikult on
tööohutus ja -tervishoid ning taluniku poolt liidetud keskkonnakaitse
siiski pisut erinevad teemad.
Oleme
Keesiga siin juba palju näinud, et mitmed asjad, tehnoloogiad, reeglid
või tavad, mis Euroopas või ka Austraalias, USAs, Kanadas on tavapärased
ja isegi aastakümneid või aastasadu kasutusel või teada, on siin alles
suhteliselt hiljutised või võõrad.
Uue
aasta tervituseks jalutasime Keesiga kahekesi selle kanjoni servale,
imetlesime võrratut, kuid seninähtuga võrreldes täiesti teistsugust
tähistaevast. Mina nägin ka langevaid tähti, mine tea ehk läheb mõni
soov uuel aastal täide! Eemal orus oli kuulda ka rakette, kuid
ilutulestikku me kauguse tõttu ei näinud.
Tänase postituse lõpu kirjutab Kees:
10 päeva jooksul läbisime mootorrattal 2200 km.
1986. aasta Yamaha FJ1200-ga ei ilmnenud reisil ühtegi tehnilist
probleemi. Keskmine kütusekulu oli 6,5 L/100 km.
Palmerston
North nimelise linna parkimisplatsil tuli minuga rääkima umbes
70-aastane härrasmees, kes oli noorena ise samasugust mootorratast
omanud. Ta ostis enda ratta 1980-ndate keskel uuena ning müüs maha peale
50 000 km läbimist, kui tervislikel põhjustel enam sõita ei saanud.
Kuna tegemist on pigem haruldase rattaga, oli mees seda nähes väga
õnnelik. Rääkisime tsikli hoolduse teemadel ning tema ei pidanud 50 000
km jooksul vahetama ühtegi detaili peale kuluosade, kiitsime vanade
Jaapani tsiklite töökindlust.
Mägistel maanteelõikudel tavaliselt kiirust üle 80 km/h arendada pole
võimalik. Mitmed kurvid piiravad kiirust isegi 25 km/h-le. Kõrgust karta
ei tasu, kuna mägiteed kulgevad tihti mitmesaja-meetrise kuristiku
kohal. Esineb varingukohti, mis tähistatakse vastavalt ning seni, kuni
teelt on kivid koristatud, suunatakse liiklus teisele sõidurajale ümber.
Kohalikud juhid on mägiteedel ootamatult vilunud. Vastutulevad
mootorratturid viipavad üksteisele, nagu ka Euroopas. Enamus
sadulveokeid on ehitud, nagu jõulupuud. Siin on lubatud veokite
pikkused, massid ja teljekoormused oluliselt suuremad, võrreldes
Euroopaga. 2+2 ristlõikega teed on ainult Wellingtoni ja Aucklandi lähistel.
Reisikirjeldus jätkub . . .
Kommentaarid